måndag 14 november 2011

Sverige och Schweiz och britter

Ibland är dom lite roliga dom där britterna (och irländarna och alla andra Londonbor).
Alltid när man träffar en ny person i London är en av dom första frågorna "Så vart är du ifrån?" då i princip ingen faktiskt är från London från början. Jag svarar då "I'm from Sweden" eller "I'm Swedish", logiskt eller hur. Responsen på det är alltid, ja alltid, ett stort leende och det är här det roliga kommer in. Om personen i fråga faktiskt har koll på Sverige säger han/hon det första den vet om Sverige. Många har varit där och kommer då med ett minne (som ofta inkluderar skidor eller lustiga fulla svenskar, typ midsommar). Annars är det alltid nån som känner en svensk och då kommer med ett svenskt ord han lyckats lära sig eller nån lustig fakta om lustiga svenskar (eh ja, typ midsommar). Och i sista hand finns alltid reaktionen "Ahh ABBA!" så ja.
Meeeeeen det är också extreeeeemt många som inte vet skillnaden på Sverige och Schweiz -Sweden and Switzerland. Jo men båda börjar ju faktiskt med Sw och har snö så det måste ju vara samma land... eller? Så med dom personerna får man som alltid reaktionen stort leende. Sen kommer frågan "Det är väldigt kallt där va" och jo det är det ju på vintern. Och då börjar man pratar skidor för ja, vi åker ju faktiskt rätt mycket skidor jämfört med britterna. Och sen kommer den alltid lika underbara "Åker ni i Alperna då?" Och man måste förklara för dom att dom har närmare till Alperna än vad vi svenskar har.... Vilket leder till att man måste förklara att Sverige och Schweiz är rätt långt ifrån samma land.
Och ja, det är kul att dumförklara dom.
För dom vet alltid vad Sverige och svenskar är - fotboll och blonda flickor. Och dom vet vad Alperna är (tack gode gud,) bara inte vart dom är. Och dom bara inte vet att Schweiz existerar.. För Alperna måste ju logiskt sett finnas i det kalla landet dom vet om - Sverige.

Man kan ju inte annat än att ha roligt åt det här, även 32a gången det händer.

Cheers



A mashed swede

Sitter på shepherds med början till urinvägsinfektion och väntar på tranbärsjouce (jag vet fortfarande inte hur man stavar till "pressad frukt"). Har haft bättre dagar iaf. Har dock lärt mig nåt nytt idag. Tydligen kallas kålrot för "swede" här i England. Det var ju intressant. Fick även veta vad det hette i Irland. Glömde bort det 5 min senare.. men ändå.

Så när dom åter rotmos äter dom såklart mashed swedes. Fint.

Cheers

onsdag 9 november 2011

Lägenhet

Jo men visst, har tydligen gått och blivit med lägenhet idag.
Jag jobbade hela dagen men Kerryn och Anna åkte och kollade på en del visningar och hittade en tydligen grymt stor och nice lägenhet. Så ja, vi slog till. Fortfarande massa papper som måste fixas men ja, den ska bli vår. Eller ja, inte vår som i Sverige, aldrig att vi KÖPER en lägenhet här men vår som i vår att hyra, YEY!

Den är i Acton, det är ungefär allt jag vet.
Men vi kommer ha ETT EGET KÖK. Och ett eget ställe. Så YEY.
Uppdaterar snart.

Cheers

söndag 6 november 2011

Bedbugs

Nej men fint. Idag var det folk från det tredje eller fjärde rummet i huset som hade blivit bitna av vägglöss. Vilket ledde till att saneringskillen kom hit. Och sanerar rummen. Vilket leder till massa massa massa panik i heeeela huset. Eftersom aaaaaaallt måste tvättas. Och vi har en tvättmaskin i huset. Vårat rum ska dock inte bli sanerat förrän nästa söndag. Och ja, jag vet att det inte kommer bli sanerat om han inte tar alla rum på en gång. Yey. Så vi flyr huset på Godolphin ett tag och sätter oss på Starbucks och försöker glömma paniken lite.

Cheers. ehe.

lördag 5 november 2011

Fifty People One Question- London

Fifty People, One Question: London from Fifty People, One Question on Vimeo.

Åh, Londoners!


Guy Fawkes Night

Remember remember the fifth of November
Gunpowder, treason and plot
I see no reason why gunpowder and treason
Should ever be forgot...

Idag är det Guy Fawkes Night, eller Bonfire Night.
Har inte jättestor koll men tror att man i princip firar att Guy Fawkes blev tillfångatagen när han satt och vaktade sprängämnen som var menat att döda King James 1 i början av 1600-talet.
Ehh ja. Tror inte nån bryr sig om det idag överhuvudtaget.
Det påminner en del om våran valborgsmässoafton (och ja, hur många tänker på anledningen till att vi firar valborg?)
Det tänds iaf brasor och skjuts en satans massa fyrverkerier. Dom började igårkväll och har en känsla av att det kommer skjutas en hel del mer ikväll.

Anna slutar vid 6 så eventuellt tar vi oss ner till Hammersmith och kollar på lite fyrverkerier och tar en öl på nåt mysigt ställe, sånt som märks.

Cheers


torsdag 3 november 2011

Så vad ska jag skriva här?

Nej men vad har hänt sen sist?
Jag har varit på två jobbintervjuer och ska på ytterligare en imorn.
Gjorde en trial i Hammersmith idag på ett ställe jag verkligen gillade. Folket var underbart och jag tror det skulle vara ett ställe för mig helt enkelt. Var dock rätt dött hela tiden jag var där så förhoppningsvis får jag ett samtal imorn om att jag ska på ytterligare en trial i helgen och sen förhoppningsvis förhoppningsvis får jag jobbet. Håller tummarna iaf.. och lillfingrarna.

Imorn ska vi iaf iväg till Frames en snabbis på kvällen och säga hejdå till Emilia som åker till Indien på fredag.

I övrigt händer inte så mycket.
Anna och jag var duktiga och storhandlade mat häromdagen. Så nu ser man ett skåp fullproppat med mat när man öppnar vårt "skafferiskåp". Lyckan är gjord varje morgon. Det har varit lite tomt senaste två veckorna.. Vi blev till och med av med vår kylspåpshylla för att vi inte hade nån mat där. Där nånstans insåg vi att det var dags.

Ehh ja.

Nejmen Cheers då