lördag 31 mars 2012

Lyxbio

Jag kanske är ung och dum men ikväll bestämde jag mig för att inte tänka på pengar. Och jag skulle definitivt inte tänka på jobb. Vilket jag lyckades med.
Har haft en sån där riktigt pissig vecka och hade fredagskvällen ledig idag. Så jag bestämde mig för att skämma bort mig själv. Dock hade jag ingen att hålla mig sällskap. Så jag skämde bort mig när jag var själv. Vilket jag börjar lära mig nu. Har insett att jag missar så mycket om jag inte kan göra nåt själv. Waste of life så att säga.
Så jag gick på bio. Jag gick på lyxbio (se Vip-visningen). På Storbrittaniens största och mest teknologiska Vue. För den råkar ligga 20 min bort med buss. Och för det var den filmen jag ville se. Så varför inte? (Förutom att det kostar ungefär dubbelt så mycket än den vanliga utan märkbar skillnad på filmen, men jag skulle ju som sagt inte tänka på pengar.)
För filmen jag ville se var The Best Exotic Marigold Hotel.. For the elderly and beautiful (se Hotell Marigold på svenska, går på SF nu). Vilket jag efter cirka 5 minuter insåg var en riktig mammafilm. Och då menar jag en riktig mammafilm. Fick lite panik över att jag börjar bli som min mamma (förlåt mamma) men insåg sen att det nog är jag som är för mycket filmälskare så jag faktiskt kan uppskatta riktigt bra filmer som inte är riktade till min målgrupp. Vilket är rätt skönt ibland.
Iaf. Vip-visning. För det var ju en vuxenfilm. Dvs har lite extra pengar att lägga ut för att ha en egen bar och egen fancy toalett. Sen att filmen handlade om en grupp människor i 60-70års åldern gjorde mig lite ensam i publiken. Det fanns businessparen (se kostymnissar med fruar) i yngre 30 men mestadels 50+are. Och så jag. På nyss fyllda 20 i ballerinaskor från Primark och kavaj från Ullared. Men jag trivdes rätt bra.
Nu, ett glas vin och sen sängen.

" 'Cause everything will be alright in the end. And if it's not alright, then it's not the end."

Cheers

torsdag 29 mars 2012

Bilder

För ni gillar att se bilder. Och jag har rolig humor. Ibland.





Camden häromdagen

Camden häromdagen

Camden häromdagen

Cheers


onsdag 28 mars 2012

Trädgården

Sol, sol, sol, sol, sol, sol, sol i trädgården.
Nu: tillbaka till jobbet igen. Inte alls lika roligt men måste ju betala hyran för den där jäkla trädgården.

Cheers


tisdag 27 mars 2012

Nykär i London, igen

Jo men jag jobbar ju konstant dårå. Har varit en ok vecka dock, gick ut i Chiswick i lördags med Lewis, Harry och lite löst folk. Hamnade dock trots mina protester på Connolly's till sist men det gick bra ändå.

Och såklart blir det ju bättre av att det är helt galet mycket sommarväder här. Strålande solsken i mer än en vecka och sådär runt 20 grader varmt under dagen. Blir lite kyligt framåt 5 när solen börjar gå neråt så man märker att det kanske inte allt är juni utan faktiskt mars men kan inte säga annat än att det är underbart, jodå.

Idag hade jag min lediga dag iaf. Och tänkte ju då faktiskt göra nåt med min dag. Så tog en sovmorgon som dock inte var allt för lång, fixade mig och åt en omelett i solen mot väggen ute i vår trädgård och sen drog jag mig iväg till Hammersmith. Köpte lite nödvändigheter och även ett par flipflip och ett par ballerinaskor. För jag har lärt mig att man inte kan bo här utan att äga sånt och nu när sommaren börjar komma tänkte jag ge det en chans, om än en liten en.
Sen satte jag mig på buss 27 för att påbörja min resa på bussen från Hammersmith till Camden Town. Och för er som inte vet är det en rätt lång resa. På buss. Några få minuter mer än en timme om jag inte minns fel. På buss. Dock ska jag komma fram till att det var en riktigt positiv bussresa. Åkte genom fina Kensington, underbara underbara Notting Hill, in till dom finare centrala delarna som Paddington, Baker Street upp till Euston innan jag kom fram till Camden. Som ju är Camden. Älskade, älskade med alla dessa udda profiler. Eftersom man såg hela resan från ett annat perspektiv (uppifrån övre delen av dubbeldäckaren) fick jag en sån där turistkänsla. Och missförstå mig inte, jag hatar "turistkänslan" men det här var en sån där då jag imponerades av allt. Nästan satt med munnen öppen. För tro mig, London visade sig från sin allra bästa sida i eftermiddagens solljus. Vet inte hur många gånger jag tänkte "Fan vad grymt att bo här!". Och sen kom jag på att jag gör ju det. Kanske inte just där. Men i samma stad. Och jag blev lite nykär i min stad igen sådär. Vilket behövdes då jag de senaste dagarna har kunnat ge vad som helst för lite natur då jag sett Annas bilder från Skotland.

Iaf, väl uppe i Camden köpte jag mig ett par nya converse, ett par ljusgrå låga, som var fruktansvärt fina. Satte mig på uteserveringen vid Camden Lock precis bredvid kanalen och söp in den sista solen innan det var dags för tunnelbanan hem.

Bilder kommer när min telefon bestämt sig för att samarbeta med datorn.
Men överlag, en fruktansvärt mysig dag, jotack.

Cheers

onsdag 21 mars 2012

Något nytt och städning

Jag har alltid haft svårt med att gå ut själv sådär. Att gå och äta nånstans själv har aldrig funnits på kartan. Dock har jag... beundrat är väl kanske det närmaste ordet jag kan hitta dom som gör det. Bara tar med sig en bok till puben och sitter och chillar för sig själv. Själv börjar jag skruva på mig och klicka med telefonen så fort mitt sällskap går på toaletten för 5 minuter.
Jag har försökt att få till en plan att faktiskt göra nåt ordentligt, åka nånstans, se nånting, göra något varje gång jag är ledig även om jag måste göra det själv. Så idag var det dags för nåt nytt. Att bli en av dom där som är självsäkra i sig själv och går själv med sin bok till puben. Skämmer bort sig själv med mat och efterrätt och sitter och smuttar på sin, för dagen, cider i några timmar. Och måste säga att det var förbaskat mysigt att sitta ute i Pineapples trädgård med boken jag fick av mamma när hon var här och bara vara för ett tag.

Nu är jag ju dock hemma och försöker städa. Så det inkluderar ju även det nåt jag aldrig gjort förut. Jag försökte dammsuga med husets dammsugare. Aka den sämsta dammsugaren i världen. Vilket resulterade i att jag låg på knä och dammsög med enbart röret. Kan säga att det är väldigt mycket jobbigare, smutsigare och tar längre tid än att använda förlängninsgrejen som jag inte ens vet vad den heter. Men då den inte funkar hade jag inte mycket val. Och fint blev det. På golvet dock enbart än så länge. Ska ta tag i disken. Och badrummet. Och soptunnan. Och tvättrummet. Snart.

Cheers


Galenskap

Ok så vart var vi senast? Innan Paddys Day?
O herre vilken dag. Eller helg. Till att börja med var fredagslunchen den mest stressiga lunchen sen jag började där 4 månader sen. Och såklart jobbade jag även fredagskvällen. Som också var en sjukligt busy. Kom väl hem runt 3 fredagsnatt. Började jobba igen 12 på lördagen, även kallad St. Patricks Day. Var massor att göra redan från 12. Vid 3 började den första av dom viktiga rugbymatcherna och det blev busy på allvar. Vi sprang ju dessutom ut med mat till 4 ungefär. Vid 4 blev det en sån där bar där det står minst 20 pers på varje sida av baren (3) och väntar. Och så var det tills 1 när vi stängde. Vid 5 kom Kasia. Tyckte synd om henne med tanke på den chock hon lär fått när hon kom till puben. Jag var utanför baren en gång från 4 till 1. Och det var för att försöka hitta nån slags macka att äta och hälla i mig två redbull på 5 sek. Helt galen kväll men det gick faktiskt förvånandsvärt bra. Med tanke på att det kan bli lite trång ibland när man är två pers i den lilla baren och den kvällen var vi 5 som serverade + två diskplockare så är det chockerande. Tror det var den bästa kassan dom nånsin haft i den puben och då har mina chefer haft den i 10 år.. Så ja, det var busy. Förutom incidenten med kvinnan som kastade in ett halvfullt pintglas på oss i baren så var det riktigt rolig stämning. Säga vad man vill om britter och irländare men festa kan dom. Och det på ett bra sätt. Inte svenskt Jag-blir-stuppackad-och-strippar-på-scen-sättet. Utan sättet att alla älskar varandra. Och när den jättegamla skrynkliga gubben som suttit i hörnet tyst hela kvällen och druckit sin guinness ställer sig upp och tokbuggar mitt i trängseln kunde man inte annat än att le. "Friendliest day of the year" är sloganen för Paddys Day. Och det var det verkligen.
Så för att sammanfatta. För alla som aldrig upplevt en riktigt St. Patricks Day. Gör det. Och då kan jag bara tala för hur det var på en irländsk pub i London. Tänk hur det är i Irland. Å herre vad kul.

Så åkte från puben runt halv 3 efter att min chef bjöd på några pints. Skulle vara tillbaka igen klockan 1 dagen efter. Söndagen var en seg dag. Men det var det för alla å andra sidan så. Har nog aldrig sålt så mycket kaffe som vi gjorde den dagen. När Kasia och jag slutade klockan sex tänkte vi stanna på en pint då vi fick en varsin av en stammis. Det började dock gå utför nånstans när han köpte en till åt oss. Och när vi sen kom på att vi hade minst 5 i kassan sen dagen innan. Och började dricka. Ordentligt. Och varje gång man tänkte gå fick ytterligare en pint framför näsan. Kan säga att börja dricka första gången man sätter sig ner och slappnar av efter att ha jobbat arlset av sig hela helgen och dessutom bara har ätit typ ett halvt mål mat under dagen gör en full. (Och att bli full på jobbet är inte heller så bra Johanna, nehejdå. Men tror jag höll mig någorlunda duktig.. tror jag.)
Vilket slutade med att Johanna åkte hem och hoppade på sin granne hon knappt känner och förklarade (ett par gånger) att hon var full.

Såå kommer vi till måndagen. Eftersom jag varit full kvällen innan, bakis hela måndagen tills jag gick till jobbet vid 5 var jag seg. Då jag ju som jag förklarat ovan fortfarande inte sovit igen helgen, bara fyllan. Så, som sagt, galet trött. Klarade mig till 11 då jag åkte hem. Skulle steka ägg för jag var hungrig. Visade sig att en plaststekspade smälter om man lämnar den på stekpannan när den hettas upp. Visade sig också att när Johanna får panik och då sätter den under kallt vatten bildas det massor ånga/rök. Vilket sätter igång brandalarmet i hela huset. Klockan halv 1 på natten. En måndag. Då ALLA av mina grannar sover. Som då vaknade. Inklusive grannen jag kvällen innan hoppat på.. Hur man får alla sina grannar att hata en...

Men jotack annars är allt fint. Ledig idag. Ska städa idag. Vilket har behövts i sådär 2-3 veckor. Fick även mitt bankkort idag vilket kändes fint.
Och solen skiner. Och det är varmt.

Så vi hörs då.
Cheers


fredag 16 mars 2012

St. Patricks Day coming up

Oh just det. St. Patricks Day på lördag. Jag jobbar på irländsk pub. Första gången det varit St. Patricks Day på en helg på en lååååång tid. Dessutom 6 Nations Rugby. England v Irland. Och cupen avgörs. Min första St. Patricks Day. Folk säger att det kommer bli mayhem. Tvivlar på att jag kommer överleva, om jag mot alla odds gör det uppdaterar jag mer efteråt.

Sláinte
(cheers på gailiska (?), fyndigt va? heh)