torsdag 22 september 2011

Jobb, NInummer och banker

Sådär ja.
Har spenderat dagen med att söka jobb på Gumtree. Har även fått iväg mitt CV och varit i kontakt med en arbetsförmedling typ så ja, just nu hoppas jag mest.
Har också lyckats få ett möte för att ansöka om National Insurance number även kallat NI number. Det funkar lite som vårat personnummer i Sverige fast det är egentligen bara ett skattebetalar-nummer. Har jag det och betalar skatt genom det får jag iaf tillbaka på skatt och liknande och finns med i siffror och liknande. Har om jag ska vara ärlig inte helt full koll på det hela men det känns bäst att ha ett. Underlättar också jobbsökandet nåt enormt eftersom många arbetsplatser kräver att man ska ha ett NI nummer.
Iaf så fick jag först prata med den mest otrevligaste människan någonsin. Han frågade om min postcode och eftersom jag inte har full koll vad allt i dessa adresser är sa jag lite osäkert "West 12" då han muttrade tillbaka att han skulle ha POSTCODEN! Då jag såklart trodde att det inte var w12 han var ute efter. Jag försökte få honom att hjälpa mig genom att försöka säga adressen men icke, jag kom ungefär halvvägs, dvs inte fram till postcoden, innan han avbröt mig. Vi höll på så ett tag sen sa han åt mig att ringa tillbaka när jag hade en postcode och slängde sen på luren.
Funderar på hur en sån människa kan fått jobbet att sitta där då utlänningar som jag är den större procenten som ringer dit skulle jag tro eftersom det är dom som har hand om ansökandet om NInummer och det bara är ickebritter som jag som ringer dit och vill ansöka. Då ska tilläggas att jag är rätt bra på engelska och har ändå skaplig koll. Om han blev så irriterad på mig, hur fan ska han kunna ta hand om alla dessa andra som knappt pratar ett ord engelska?

Aja, jag kollade iaf upp postcodes på nätet, blev säker på min sak dvs att jag hade haft rätt från början. Ringde igen och fick prata med en jättetrevlig tjej. Sa w12 istället för west12 så det inte skulle bli några problem vilket det inte heller blev. Så den 6 oktober ska jag på möte då dom ska, aa jag vet inte, kolla upp vem jag är? Ska iaf ha med mig identitetshandlingar och går allt bra så får jag mitt NInummer.

Har också kollat upp lite banker och liknande så jag kan skaffa ett brittiskt bankkonto. Tror jag ska dra med mig Anna och dra upp till Barclays borta vid Uxbridge Rd och se om jag kan ordna till nåt snart.

Det blir dock en annan dag för nu blir det duschen och sen käka på Woody ikväll och sen vidare och ta en öl på Defectors eftersom det aldrig blev nåt vin igår. Woddys känner redan igen oss och tror vi snart kommer få stammisstatus på Defectors också. Säga vad man vill om det men trevligt är det.

Ha det bra
Cheers


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar